W styczniu 2021 roku przypadała setna rocznica śmierci Władysława Żeleńskiego – jednego z najwybitniejszych kompozytorów polskiego romantyzmu, a zarazem postaci niezwykle zasłużonej dla rozwoju polskiego szkolnictwa muzycznego. W hołdzie temu twórcy, Trio Lontano – we współpracy z Operą i Filharmonią Podlaską – zrealizowało wyjątkowy projekt fonograficzny, którego efektem jest album z jego kameralnymi dziełami.
Nie tylko Chopin – przypominamy wielkich twórców w cieniu sławy
Trio fortepianowe op. 22 i kwartet fortepianowy c-moll op. 61 – zawarte na płycie utwory – to kompozycje dojrzałe, misternie skonstruowane i pełne emocjonalnej głębi. Ich ponowne wykonanie i utrwalenie to nie tylko wyraz uznania dla spuścizny Żeleńskiego, ale także istotny wkład w przywracanie do obiegu artystycznego dzieł, które niesłusznie znalazły się na marginesie głównego nurtu.
Projekt ten został dostrzeżony również na arenie międzynarodowej – płyta „Żeleński” została nominowana do prestiżowej nagrody ICMA (International
Classical Music Award), uznawanej za jedną z najważniejszych na świecie nagród fonograficznych.
Dlaczego to takie ważne?
Muzyka to nie tylko sztuka – to również nośnik pamięci, historii i tożsamości kulturowej. Dzięki takim projektom jak album „Żeleński” utrwalane jest dziedzictwo narodowe, często ukryte w archiwach, zapomniane przez mainstream, ale niezwykle wartościowe artystycznie.
Wspieranie tego typu inicjatyw to inwestycja w kulturę głęboką i refleksyjną – niekomercyjną, ale mającą ogromne znaczenie edukacyjne i społeczne. To również wspieranie artystów, którzy – jak członkowie Trio Lontano – poświęcają swój czas i talent, by przywracać światu muzykę najwyższej próby, choć niekoniecznie znaną szerokiej publiczności.
Artyści, którzy wiedzą, dokąd zmierzają
Zespół Trio Lontano od początku istnienia kieruje się ideą odkrywania i popularyzowania zapomnianych lub rzadko wykonywanych dzieł muzyki kameralnej – szczególnie polskiej. Ich pasja, precyzja wykonawcza i głęboka znajomość literatury muzycznej sprawiają, że każda ich interpretacja staje się wydarzeniem artystycznym i historycznym zarazem.
W nagraniu udział wzięli:
- Anna Maria Kamińska – fortepian
- Paweł Polak – skrzypce
- Grzegorz Vytlacil – wiolonczela
- oraz gościnnie: Adrian Stanciu – altówka